על משנת יוסף, איקאה ומה שבינהם
-
כחוקר ותיק של הטרור הפסיכולגי צרכני, אני תוהה כבר מספר שנים, על ההגיון במכירות משנת יוסף, המחירים לכאורה די דומים למחירי הרשתות הגדולות, כפי שפורסם רק לאחרונה בסקר מוצרים שעורכת המדינה, מה גורם לאנשים, לרכוש את אותם המוצרים במחירים דומים, רק, בלי מזגן, בחורף ובקיץ, בגשם ובשמש, בשעות מוגבלות, עם חוסרים לעיתים, בצפיפות, עם מאמץ ללקט ולאתר את כל המצרכים שלהם, ומערכת מיושנת של החזרת כספים במידה והמוצר חסר.
מסתבר שהנהלת משנת יוסף עלתה כאן על טריק צרכני מהגאונים שהיו כאן, משהו שילמד מן הסתם בבתי הספר לבניית מרכולים, תוצאות של מחקר שנערך בשנת 2011 הראו כי הנחקרים היו מוכנים לשלם בממוצע כ־63% יותר עבור רהיטים שהרכיבו בעצמם, מאשר עבור פריטים זהים שהורכבו מראש, כלומר אנשים התאמצו ועבדו על מוצר אותו יכלו לרכוש באותו מחיר כשהוא בנוי והיו מוכנים בהחלט לשלם על זה מחיר מלא.
במחקר שקיבל את השם 'אפקט איקאה' זיהו החוקרים שככל שמישהו יתאמץ יותר ויעבוד קשה יותר על משהו, כך הוא יעריך יותר את התוצאה, בבחינת רוצה אדם בקב שלו מתשעה קבין של חברו.
אני לא שולל שמשנת יוסף עשוי להיות כלי נהדר, עבור תושבי ערים רחוקות, עבור מי שאין באזור שלו רשת זולה מספיק, עבור מי שהוא נטול רכב והמכירה קרובה לביתו, אבל משנת יוסף במהלך גאוני, יצרה מצב מענין בו דווקא בגלל ההתאמצות, דווקא בגלל הזמן שצריך להשקיע, דווקא בגלל הצורך לדחוף וללקט, נוצר משוואה של התמכרות אליה, של קושי ללכת ולרכוש במקומות אחרים.
סיכומו של דבר, משנת יוסף היא אכן אמצעי קניה נהדר, המחירים שם זולים, והם מציגים מבחר של מוצרי אלטרנטיבה לאו דווקא מהמותגים היקרים, אבל שימו לב שלא נסחפתם, שאתם לא רוכשים שם בגלל משהו פסיכולגי שהשתלט עליכם.
-
אני חושב שיש הרבה שזה באמת יותר נח להם שהכל מרוכז במקום אחד והם יודעים שהם קונים במחירים זולים והכל בקנייה שבועית אחח.
יש מקום לדיון נוסף כמה כל הרעיון של "משנת יוסף" ראוי מבחינת התחרות בשאר בעלי העסק
אני חושב שבהרבה פעמים הם מייצרים תחרות לא הוגנת לבעלי עסקים רגילים שמחזיקים חנות פיזית ארנונה ועובדים ופרסום וכו' ואילו הם לוקחים פינת רחוב ללא שום עלות (אפילו את התשלום למנהל הסניף זה משולם ב3 ש"ח לכל משפחה)
נכון שיש שוק חופשי וכל אחד רשאי לפתוח מה שהוא רוצה אבל פה זה ממש מעבר להתנהלות הנורמלית של בעלי עסקים -
אני חושב שעל המעלות והחסרונות במשנת יוסף אפשר לכתוב נושא שלם, כל מרדף אחרי מארז מסוים, בבוקה ומבולקה השוררת שם גורמת החלטה שזה הפעם האחרונה.
כל אברך קלאסי מכיר את הסיוט הנ"ל.
אבל אין מתחרים בפירות והירקות שלהם, כנס לא' מרשתות השיווק ולך תמצא ירקות סבירים, נע בין סוג צ' לסוג ת' במצב הטוב, ואם אחרי כל הנבירה בסטנד של הבצל/פלפל/ וכו' עולה בך המחשבה האיומה להיכנס לחנות הירקות השכונתית, רק מלראות על הסטנד של הפלפלים 27.8 ש"ח אתה מוצא את עצמך בחוץ.
ובקטע הזה משנת יוסף הביאה פתרון, פירות וירקות ברמה שעולה על החנות ירקות השכונתית, במחירים שמתחרים גם ברשתות השיווק.